Aydınlanma ve ‘Derbyli’ Joseph Wright

17-18. yüzyıl sanatçıları geleneksel konuları sekülerleştirmeye başlamışlardı: temsil edilen dünyanın ve entelektüel anlayışın gidişatını büyük ölçüde değiştiren din ve dogmanın yerini bilim ve entelektüel keşifler almıştır. ‘Derbyli’ Joseph Wright bunlardan biriydi.

Derbyli Joseph Wright, Hava Pompasındaki Kuş ile Deney, 1768, Londra, National Gallerisi

Wright, endüstriyi ve çağın bilimsel deneylerini tasvir eden ilk sanatçıydı: böyle bir konu seçimi, Barok’ta popüler olan mitolojik veya tarihsel sahnelerden radikal bir sapma idi. Ayrıca tabloları daha önce sadece dini resimleme için ayrılmış bir duygu ve insanın başarılarında bir huşu hissi taşır. Burada Wright, iyi paralı bir ailenin evinde seyyar deneyini göstermektedir. Bordo bornoz giymiş çılgın bilim adamlarına benziyor, değil mi?

Derbyli Wright, Güneşin yerine bir lambanın konulduğu Orrery hakkında bir konferans veren bir filozof, 1766, Derby Müzesi

Orrery, güneş sisteminin, ya da güneşin, toprağın ve ayın göreceli konumlarını ve hareketlerini temsil etmek için kullanılan mekanik bir modeliydi. İnsanlar hava pompaları, barometreler, elektrikli makineler ve güneş sistemi modeli gibi bu tür araç gereçleri salonlarında tutuyorlar. Başlıktaki filozof, ülkenin dört bir yanını gezenlerden olabilir ve Wright’ın 1764-65’te kurulan Lunar Topluluğu’nun üyeleri için yaptığı portreler olabilir. –Kesin bilgi bulunmamaktadır.

Derbyli Joseph Wright, Madenci Ocağı, 1772, Londra, Tate

Bethlehem’deki Mesih’in tipik ışıldayan görüntüsü yerine, burada Wright, ışıldayan bir demir parçasını ortaya çıkarmaktadır. Wright, Erasmus Darwin’in bir arkadaşıydı, Lunar Topluluğu’nun üyesi ve açık sözlü bir ateistti. (Darwin’in resmini en az 5 kez çizmişti.) Darwin, yaratılış sürecinin sadece bir sıcaklık ve samimiyet meselesi olduğuna inanıyordu. Wright, bu resimde ikisini de eşit gösteriyor gibi…

Kaynakça: http://www.dailyartmagazine.com/enlightenment-joseph-wright/

Sanatla Art sayfasının kurucusu

Bir Yorum Yazın