Başkalarının Gözünden Orhan Pamuk

7 Haziran 1952’de İstanbul’da doğan tam adıyla Ferit Orhan Pamuk, Türk kimliğini ve tarihini araştıran eserler ile tanınan bir romancıdır. 2006’da Edebiyat dalında Nobel Ödülü kazandı.

Zengin ve Batı yönelimli bir ailede yetiştirilen Pamuk, İstanbul’daki Amerikan okulu olan Robert Koleji’ne gitti ve İstanbul Teknik Üniversitesi’nde mimarlık eğitimine başladı. Üç yıl sonra okulu bıraktı ve kendini tam zamanlı yazmaya adadı. 1977’de İstanbul Üniversitesi’nde Gazetecilik bölümünü derece ile bitirdi. 1985’ten 1988’e kadar Amerika Birleşik Devletleri’nde yaşadı ve New York’taki Columbia Üniversitesi ve Iowa Üniversitesi’nde misafir akademisyenlik yaptı.

Pamuk, 1974’te cidden yazmaya başladı ve sekiz yıl sonra ilk romanı, İstanbullu ailenin cumhuriyetin kuruluşu sırasında ve sonrasındaki nefes kesici hikâyesi olan Cevdet Bey ve Oğulları’nı yayınladı. Bunu, 1980 askeri darbesinin arifesinde bir aile topluluğunun hikâyesini şekillendirmek için birden fazla anlatıya güvendiği Sessiz Ev izledi. 17. yüzyıl İstanbul’unda bilge genç İtalyanın esir alındığı ve bir akademisyene köle yapıldığının hikâyesi aracılığıyla kimliğin doğasını araştıran üçüncü romanı Beyaz Kale ile uluslararası üne ulaşmıştır. Yaygın olarak tercüme edilen sonraki romanlarının arasında Kara Kitap, İstanbul’un yoğun tasviri, Yeni Hayat’ın gizemleri ve Benim Adım Kırmızı kitapları yer aldı.

Kar’da, Almanya’da sürgünde yaşayan Türk şair, Türkiye’nin uzak bölgesindeki fakir köye gidip gelirken, Doğu ile Batı arasındaki gerginliklerle karşı karşıya gelmektedir. Masumiyet Müzesi, yaşlı bir adamla ikinci kuzeni arasındaki ilişkiyi inceliyor. Kuzeniyle evlenme girişimi engellenen adam, kızın dokunduğu nesneleri toplamaya başladı. Pamuk gerçekte bu müzeyi, daha hikâyeyi planlarken bir dolu ürün topladı ve İstanbul’da bir evi sergi olarak kullanarak aynısını yaptı; müze 2012’de Şeylerin Masumiyeti eşliğinde halka açıldı.

Masumiyet Müzesi
Masumiyet Müzesi, İstanbul/Beyoğlu

Kırmızı Saçlı Kadın romanı, kuyucu ve çırağı arasında oluşan bir aile ilişkisine odaklanıyor. Pamuk’un romanlarının çoğu, genellikle otobiyografik ve karmaşık bir şekilde çizilen geleneksel Türk İslam kültürünün, Türkiye’nin geleceğinin Batı’da yattığı inancıyla bir anlayış sergilediğini gösteriyor.

Kaynakça: https://www.britannica.com/biography/Orhan-Pamuk

Sanatla Art sayfasının kurucusu

Bir Yorum Yazın