Edward Hopper Tablolarında Sinema ve Tiyatrolar

Edward Hopper realizm akımıyla eserler vermiş, Amerikalı seçkin bir ressam ve grafikerdir. Özellikle iki türdeki tablolarıyla ünlüdür: Birincisi, Amerikan yaşamının ortak alanlarına (benzin istasyonları, moteller, restoranlar, tiyatrolar, demiryolları ve sokaklar) ve Amerika halkına odaklandığı tablolar, ikincisi ise deniz manzaraları ve kırsal tablolar. Hooper’ın en ünlü eserini hepimiz biliyoruz.

Bugünkü yazımızda farklı bir konu hakkında konuşacağız. Hopper, hayatı boyunca bir sinema ve tiyatro tutkunu olmuş, bu tutku sinema ve tiyatroyu eserlerinin öznesi haline getirmiş ve eserlerini etkilemiştir. İşte Hopper’ın tiyatro ve sinemayı konu alan tabloları:

1. Koridorda İki Kişi, 1927


“Koridorda iki kişi”, boş bir tiyatrodaki üç figürüyle basit bir kompozisyon gibi görünmektedir. Bu, Hopper’ın daha sonra sıklıkla geri döneceği tiyatro temasını işlediği ilk büyük eseridir. Bir yalnızlık ustası olarak her zaman olduğu gibi bu eserinde de sahnedeki hareketi veya kalabalığın telaşını resmetmek yerine, performanstan önceki sessiz ana odaklanmayı tercih etmiştir. Tablo, izleyiciyi adeta anlatının içine davet eden detaylarla doludur, sanki Hopper bir film makarasından tek bir kareyi çıkarmış gibidir. Hopper’ın kompozisyonel yapısı izleyiciyi, etrafını kısaca süzen ve muhtemelen sessizce yerine oturan, fazladan bir tiyatro izleyicisi olarak konumlandırmaktadır.

2. Sheridan Tiyatrosu, 1937


Edward Hopper modern yaşamı mükemmel bir şekilde gözlemlemiştir. Fakat hareketli dans salonlarının yahut coşkulu hiciv tiyatrolarının yerine boş bir sinema salonunu resmetmeyi tercih etmiştir. Hopper, sinema tarihinde heyecan verici bir döneme tanık olmuştur: sinemada elektrik ve sesin kullanılması ve hemen ardından Hollywood filmlerinin yükselişi. Aynı zamanda sinemalar da karanlık salonlardan lüks film saraylarına dönüşmektedir. 2.000 kişinin sığabileceği ve Hopper’ın evine oldukça yakın olan Sheridan Tiyatrosu da bu saraylardan biridir.

3. New York Sineması, 1939


Hopper’ın resimlerindeki çoğu kadın figürü gibi, bu tablodaki kadın da Hopper’ın eşi Jo’dan esinlenilerek çizilmiştir. Hopper bu tablo için karısı Jo’yu evlerinin salonundaki lambanın altında birçok farklı duruşta resmetmiş, tiyatro salonunun dekorunu halının desenine göre tasarlamıştır. The Palace, Republic ve Strand gibi en sevdiği sinemaların girişlerini, merdivenlerini ve salonlarını tekrar tekrar resmetmiştir. Tablodaki yer göstermekle görevli kadın, Edouard Manet’nin “Folies-Berges’de Bir Bar” tablosundaki sıkılmış garsonun 20.yüzyıldaki karşılığı gibidir. Tıpkı Manet gibi Hopper da, tiyatronun aldatıcı dünyasını böylesine cazip, böylesine çekici ve tamamen boş hale getirmek konusunda ustadır.

4. First Row Orchestra, 1951


Burada da “Koridordo İki Kişi” tablosuna benzer bir durum vardır. İnsanlar konserin başlamasını beklemektedir. Zarif bir kadın tüm dış etkilere kapalı görünmektedir. Hopper’ın sanatı imgeleminin benzersizliğini yansıtmakta, eserlerini yapıldıkları ilk günle olduğu kadar bugünle de bağlantılı kılmaktadır. Onun sanatı bir ülkeye veya bir zamana değil, günlük hayatımızı oluşturan medeniyet angaryasına başkaldıranlara aittir.

5. Perde Arası, 1963


“Perde Arası” sanatçının en büyük ve en iddialı tablolarından biridir. Tablo, Hopper’ın aklına film izlediği esnada gelmiş ve karısı Josephine Hopper ressamın tabloyu yapabilmesi için boş bir tiyatro salonu ayarlamıştır. Ancak Hopper tabloyu New York’taki evinde ve stüdyosunda tamamlamayı tercih etmiştir. Tablonun bugüne kadar gelebilen hazırlık taslağı, ressamın üçüncü sıraya bir figür daha eklemeyi düşündüğünü göstermektedir. Nitekim verdiği bir röportajda Hopper, “Resimde bir kişi daha var diyebiliriz.” demiştir. Resmin son halinde yalnız bir kadın ilk sırada tek başına oturmaktadır. Diğerlerinin aradan dönmesini beklerken düşüncelerinde kaybolmuş gibidir. Rahat görünen koyu yeşil tiyatro koltuğunda bir ayağı diğerinin üzerinde, halinden memnun bir şekilde oturmakta ve boşluğa bakmaktadır.

6. İki Komedyen, 1965


Hopper 83 yaşındayken kendisiyle ilgili bir açıklama, bir nevi veda mahiyetinde olan “İki Komedyen” tablosunu yapmıştır. Jo’nun daha sonrasında onayladığı gibi, resimdeki incelikle selam veren iki figür Edward ve Jo’yu temsil etmektedir. İkisi de seksenli yaşlarda ve hastadır, Hopper tablonun üzerinden iki yıl geçmeden, Jo da Hopper’dan bir yıl sonra hayatını kaybedecektir. Commedia dell’Arte tiyatrosunun genç aşıkları Pierrot ve Pierrette gibidirler. Nitekim Hopper adeta ölümünde bile Jo’nun refakatini tercih etmiş, onu yanında istemiştir.

Kaynakça: http://www.dailyartmagazine.com/theatres-edward-hoppers-paintings/

Bir Yorum Yazın