Sanat Tarihinde İnsan Gibi Hareket Eden Hayvanlar

Oil painting on canvas of seven dogs of different breeds sitting around a round poker table. Each dog is holding playing cards and there are poker chips on the table. The dog closest to the viewer is holding an extra playing card with its toes beneath the table.

Özellikle, sanat tarihindeki insanlar gibi davranan hayvanlar kültürler arasında tekrar tekrar ortaya çıkan bir tema. Neden bu kadar popüler? Bu sanat eserleri toplum hakkında neler anlatıyor? İçlerindeki hayvanlar ne kadar sevimli? Bu soruları yanıtlamaya başlamak için, aşağıda sanat tarihinde insan gibi davranan hayvanların belirli bir sırayla kısa bir listesini hazırladım.

1.Poker Oynayan Hayvanlar

Oil painting on canvas of four large dogs sitting around a small round table covered with a green table cloth. There are playing cards, poker chips, and cigars on the table. Three of the dogs have glasses, cigars, and playing cards, while the fourth dog is holding a cigarette in its paws.

Poker Oynayan Köpekler, aslında 1894 ve 1910 yılları arasında Amerikan sanatçısı C. M. Coolidge tarafından yapılan on sekiz resimden oluşan bir dizi. Bunlardan birincisi, 1894- The Poker Game, ama belki de en ünlüsü, 1903- A Friend in Need (bu yazının en üstünde). Tamar’ın konuyla ilgili bölümünde açıkladığı gibi, bu seri gülünç, eğlenceli sanatın simgesi haline geldi. 1900’lerin başlarında, Brown ve Bigelow adlı tanıtım şirketi, reklamları için bir dizi antropomorfize köpek oluşturmak üzere Coolidge’ı görevlendirdi. Bunlar son derece popüler oldu. Tabi ki, bu sonsuz üreme ile, Poker Oynayan Köpek tabloları çoğu kez poker oynayan diğer hayvanlarla değiştirilip, parodisi yapıldı ve kopyalandı.

2.Singerie

Oil painting on copper of a room full of monkeys dressed in human clothing sitting on benches around tables and holding books. A larger monkey stands on the floor in the centre of the room, spanking a smaller monkey with a bundle of twigs. A third monkey sits on its knees in front of the two.

Singerie (san-jeh-ree) fransızca ‘maymunlar hakkında’ anlamına gelen tür, temelde insan kıyafetleri giymiş veya insani şeyler yapan maymunların komik resimlerinden oluşuyordu. Her ne kadar hayvanlar gibi davranan maymunların resimleri yüzlerce yıldır var olsa da (Eski Mısır ve Ortaçağ Avrupa’sında olduğu gibi) Singerie, 16-17. yüzyıllarda Flaman resminde popüler hale gelen ayrı bir resimsel türden bahsetmektedir. Daha sonra 18. yüzyılda Fransa’ya ve Avrupa’nın diğer yerlerine yayıldı ve 19. yüzyıla kadar hala çok popülerdi.

Singerie, bazen insanlar gibi davranan diğer hayvanları, (özellikle de kedileri) maymunlar ve kedilerle harika Barbershop gibi sahneleri de vardı. İbrahim Teniers tarafından (1633–1667):

Oil painting on copper of an old fashioned European barbershop with cats sitting on chairs in long white robes and monkeys tending to their fur with scissors. A cat in a long red coat is opening the door to the barbershop, and a monkey with a baby is standing in another doorway. Two cats, one with its paw in a sling, sit on a nearby dresser.

3.Ukiyo-e Kedileri

Colour woodblock print of numerous cats dressed in old fashioned Japanese clothing rushing by on a crowded street. A few cats have stopped to look through the windows of a room filled with cats dressed in decorative kimonos.

Ukiyo-e, Edo döneminde (1615–1867) Japonya’da üretilen çok popüler ukiyo-e tahta blok baskılarını ifade eder. Resim değil baskıydılar, Japonya’da da pahalı gelirle gelişmiş bir tüccar sınıfı olduğu için bu baskılar seri olarak üretildi ve genellikle modaya uygun, popüler ve ilişkilendirilebilir konulardı. Bugün olduğu gibi, kediler bu kriterlerin hepsine uyuyor.

Colour woodblock print of six cats with human-like noses, eyes, and mouths. They each have different facial expressions. Some are smiling or laughing, some are angry, and some look confused or distressed.

Tarihin en üretken kedi sanatçılarından biri olan Utagawa Kuniyoshi’yi (1798-1861) burada vurgulamak istiyorum. Kedileri seviyordu ve stüdyosu sık sık onlarla doluydu ve onları baskılarında her şekilde resmediyordu. Bunların birçoğu kabuki aktörleri, Japon halk karakterlerini temsil eden kediler ve çağdaş toplumun sahneleri de dahil olmak üzere insanların kedileridir. Aşağıdaki, örneğin, bir partide bir oyun oynayan üç kedi gösterir:

Colour woodblock print of three cats dressed in robes sitting facing each other on the floor. In between them is a tray with a plate and bowl of snacks.

4.Kuşların Konseri

Oil painting on canvas of numerous birds of different species sitting in a tree, including a parrot, a swan, an owl, a peacock, an eagle, and multiple smaller birds. A bat is also included. They are looking a small sheet of paper attached to the branch where the owl sits and opening their beaks as if making sounds.

“Kuşların konserleri” ile, Flaman 17. yüzyılda ağaç tepelerinde oturan ve bir parça notadan şarkı söyleyen kuşların sanatında garip yinelenen bir motife atıfta bulunacağım. Kuşlar her zaman çok farklı türlerden görünüyorlar (bazen Jan van Kessel’ın resminde olduğu gibi yarasalar görünüşünde). Kuzey Avrupa’da ve daha sonra İspanya’da aristokrat ve burjuva çevrelerinde popüler hale geldi.

Oil painting on canvas of numerous birds of different species sitting in a tree, including parrots, an eagle, and multiple smaller birds. They are looking a small sheet of paper attached to a branch and opening their beaks as if making sounds.

‘Kuşların Konseri’ resimleri ayrıca sembolik olarak doğayla uyum ve dengeye sahip olabilirler. Böylelikle, kuş imgelerinin konseri, bu resimlerin aristokrat ve burjuva sahiplerinin sahip olduğu siyasi uyumu ve toplumsal düzeni yansıtabilirdi.

5.Pipo İçen Kaplanlar

Ink print on rice paper of a tiger with a very long pipe in its mouth. Two hares standing their hind legs are holding up the pipe to the tiger's mouth.

Bu motif Kore sanat tarihinden geliyor. Kore halk masallarında, masallara “kaplanlar  pipo içtiği zamanlarda” kelimeleri ile başlamak çok yaygındır.- İngilizcedeki “bir zamanlar” gibi bir söylem. Artık orada bulunmasa da, kaplanlar yüzlerce yıldır Kore mitleri ve folklorunda inanılmaz derecede önemlidir ve hatta kutsal yaratıklardır. Geleneksel Kore resimlerinde (ve resimli kavanozlarda), uzun borularda sigara içen kaplanların tasvirlerini bulabilirsiniz. Bazen kaplanlar şapka takarlar ve bazen de boruyu tutan beyaz tavşanlar onlara eşlik ederler. Genellikle gülümserler.

Sigara içen kaplanın motifi, kaplanın “insancıllığını” göstermektedir. Kaplanların borularını tutan tavşanların varlığı: Kore folklorunda, tavşanın kaplanın hilelerini görüp onu tekrar ele geçiren tek hayvan olduğu anlaşılabilir. Sanat tarihçisi Yeol-su Yoon’un da belirttiği gibi mizahi bir unsur da var: tavşan yemekten ziyade uzun bir pipo içen bir kaplanın görünüşü oldukça tuhaf görülebilir.

Painting of a smiling tiger wearing a wide-brimmed hat and holding a long pipe. It's sitting under a tree with two magpies in it.

Kaynak: http://www.howtotalkaboutarthistory.com/art-history-101/5-examples-animals-acting-like-humans-art-history/

Bir Yorum Yazın